Tulpaner, tulpaner

Mitt inne i Göteborg, bland höghus och trafikleder, har Ian skapat sitt eget lilla paradis som slår ut som i ett fyrverkeri av färger i maj! Varje höst sätter han hundratals tulpanlökar överallt där det finns plats! Under träd, längs med uthuset, i de små hemliga rummen, bakom busken och vid uteplatsen. De är röda, de är gula de är lila de är rosa. Och allra helst är de lite konstiga, som fransiga, mångubbla, flikiga. För det gillar Ian!

_MG_0528

Mängder, mängder och åter mängder med tulpaner trängs i rabatterna i Ian Rusths trädgård. Eller ja, i rabatterna, förresten, det är en underdrift. För Ian har satt tulpaner överallt där man tänkas kan. I jordgubbslandet, i kökslandet, i rosenrabatterna, under pelaräppelträdet och under alla gamla syréner som just har öppnat sina knoppar.

En härlig blandning av alla tänkbara varianter är tulpanerna. Strimmiga i rött och gult, i lila och vitt. Viridapiece-varianter med gröna streck mot rosa blad, rosa liljeblommande, rosa med flera blommor per stjälk. Och en fantastisk gulorange mångfylld, som nästan mer liknar en buskpionblomma än en tulpan. De är fritt blandade i rabatterna, till en enda jättestor sambarabatt, eller festivalträdgård. Det vill nästan till en konstnär som Ian för att dra så djärvt och effektfullt färgrika penseldrag._MG_0545

Tulpanerna må vara i tusental, men trädgården är inte stor, runt 1000 m2 . Med det över 100 år gamla hyreshuset mitt på tomten och med både uthus, lusthus och lekstuga, blir det en begränsad yta över för tulpanodlingen. Ian bor i den anrika stadsdelen Majorna i centrala Göteborg, i ett vackert trähus från slutet av 1800-talet. Och visst är det nästan som en förpliktelse, att har man ett så vackert historiskt hus i sin ägo, mitt i stan, så bör man förvalta det väl och förse det med en passande omgivning. Som mängderna av tulpaner varje vår.

_MG_0511

Något udda är den i sin utformning, trädgården. Smygande som en rinnande bäck runt hela huset, slingrar den sig bort till uthus, genom en passage, in under en gammal kastanj och till husets andra sida och så ut mot gatan igen. Aldrig mer än någon meter bred, utom när den liksom landar i en uteplats på gårdsplanen och en i mindre format bakom lusthuset. Rumsligheten som skapas av den slingrande trädgårdsdesignen ger en illusion av total avskildhet som gör det hart när omöjligt att riktigt tro på att man faktiskt befinner sig mitt i stan.

_MG_0526

Men lyfter man blicken från tulpanerna och låter den sväva bort ovanför syrénhäckarna och in emellan kastanjens grenverk, då ser man bara höghus. Och tillåter man sig att lyssna bortanför koltrastarnas sång, så tränger faktiskt bruset från en av stans mest trafikerade leder in i den grönskande oasen och blandar sig med sorlet från dagiset i fastigheten bredvid. Men dessa intryck silas effektivt bort av syrénernas och paradisbuskarnas gröna blad, och av färgprakten i rabatterna. Och säg, varför ska jag titta på ett grått hyreshus, när jag kan blicka djupt in i en mörklila tulpans inre väsen? Studera dess svävande ståndare där nere i blommans mitt.

Ian köpte det gamla trähuset, som består av tre lägenheter, för tjugo år sedan. Lekstugan och lusthuset som går i samma stil skulle kunnat vara från 1895, även dem, men är byggda av Ian själv. Trädgården var uppvuxen när han kom hit, både kastanjer, syréner och paradisbuskar har många år på nacken.

Alla tulpaner är dock satta i höstas! ” Oja, tulpaner är ettåriga växter i min trädgård”, säger Ian. ”Det är ytterst få som kommer tillbaka. Jag brukar köpa runt 1000 lökar varje höst”

_MG_0681

Här bor: Ian Rusth och ibland särbon Ann. Grannen Kerstin som hyr den andra lägenheten i flerfamiljshuset är också med och delar på trädgården.

Var: Majorna i Göteborg

Yta: Ca 1000 m2

Text: Åsa, Foto: Monika

 

 

3 comments

  1. Åh, helt fantastiskt ser det ut! Måste ta en promenad i Majorna i maj och se om jag hittar trädgården. Jag sätter många lökar varje höst men jag sätter dem bara i rabatterna (och en del blir söndergrävda när jag ska gräva ner något annat) men nu ska jag sätta ner dem under buskarna också. Så härligt!
    Kram Eva

Kommentera

