Tidernas snyggaste entrégång?

Är inte detta den snyggaste entrégång man kan tänka sig? Jag är helt såld på den! Det är Elisabeth och Hans i Västergötland, som vi  besökt tidigare (hur fint de gjort kring sitt lilla berg ser du här  och deras härliga frukostmatplats med tjusig utsikt ser du här) som får promenera på denna gång varje dag till och från huset. Från deras trädgård är det nog den här delen jag minns allra mest och som på något sätt är allra mest finslipad och utsökt, om än ganska blygsam och ödmjuk i sin framtoning. 

_MG_5860

Titta på det här formspråket! På tuvorna av gräs, på raden med välklippta buxbomsklot och de vajande knapparna på grekvädden däremellan. Och så de täta marktäckarna framför.

_MG_5845

_MG_5710

Som jag skrivit i tidigare inlägg, älskar Elisabeth och Hans natursten. ”Vi vill helst ha kalksten och annan lokal sten”, säger Hans. Stenen i gången upp till huset har hämtats från byns kyrka när denna skulle byggas om.

_MG_5794

Stenen till trappen kommer från en herrgård i närheten.

_MG_5877

Låter man bli att gå upp för trappen, och håller till höger vid ormbunkarna istället, då kommer man till Elisabeths lilla ”hemliga trädgård”. För inte ser man mycket av den där bakom äppelträdets krona.

_MG_6133

Men där har hon skapat sig ett hörn, omgivet av buskar och träd, som ger lä och skugga. Där sitter hon gärna och läser eller tar en liten tupplur soliga sommardagar.

_MG_5788

Själv tycker Elisabet inte att trädgården är något att visa upp. ”Den har man ju sett på fem minuter”, säger hon. Fast det där beror nog på hur man ser på en trädgård. Och hur man går in i den, strosar runt i den och känner av den. Klart man kan promenera runt huset på fem minuter, men ack vad mycket skönhet man missar i så fall. En trädgårdsintresserad besökare med öga för skönhet dröjer sig gärna kvar här i flera timmar!

Text: Åsa, Foto: Monika

9 comments

  1. Åh va underbart! Jo visst är det så att en trädgård kan man gå igenom på 5 minuter, men då har man inte ”tonat in” på trädgården… och det gör vi trädgårdsmänniskor, tror jag.. vi ser lite utöver det vanliga, tror jag 😀

  2. FANTAAAAAATISK vakkert! Jeg blir rett og slett ordløs. En hage skapt med varme, personlighet og kjærlighet. Det er ikke vanskelig å se. Nyter og nyter. Du har fanget det hele så godt med bildene dine.
    God helg.
    Jannicke

  3. Visst är det så att man kan skynda sig igenom trädgårdar men öppnar man ögonen (som man alltid gör som trädgårdsnörd) så kan den minsta lilla trädgården ge flera timmars njutning!

    //Veronica

  4. Och gången leder upp till en röd stuga med vita knutar! Jag älskar trädgårdar med lummighet och frodighet. Vår trädgård är på 3000 kvm och jag jobbar på lummighet men det tar sin tid.
    Tack för att vi får se!
    Eva

  5. Väldigt tilltalande gång! Gillar blickfånget med den vita rosen på höger sidan. Nått att fästa blicken på efter man beundrat vädden. Såklart dras ju blicken till den vackra dörren när man tittar på bilden men jag tänker mig själv gåendes uppför gången & då faller blicken på vädden sen rosen & så trappen så lyfter jag blicken mot dörren 🙂

  6. Tack snälla för den fina kommentaren hos mig som gjorde att jag hittade hit !
    Vilken fantastisk entré – precis en sån man drömmer om !
    Har ingen trädgård på framsidan och suger åt mig alla idéer !
    Ha det så gott !
    kram/Isa

Kommentera

