Vinterns lilla orange

Saknar du färg i din vinterträdgård? Lite grenar i uppiggande orange kanske kan vara nåt? Det spelar ingen roll om det är jämngrått januaridis med temperaturer strax över nollan, eller klarblå himmel och snöig bakgrund – skogskornellens knallorange grenar lyser upp och får mig alltid på bättre humör om vintern! Det är definitivt den växt i min trädgård som jag uppskattar allra mest just nu! Jag har placerat den alldeles innanför grinden så jag alltid ser den när jag ska iväg eller kommer hem.

No matter if the weather is grey or crispy clear – in January, the common dogwood, Cornus sanguinea, always cheers me up with it’s bright orange branches. Mine is of the clone ‘Midwinter Fire’ and I have placed it just by the entrance so it always meets on my way out or home.

_MG_2348

Inom arten skogskornell, C. sanguinea finns flera sorter med grenar i gult och orange.  Min buske är av sorten ’Midwinter Fire’, vars grenar skiftar från gult invid basen, mot allt rödare ju längre ut i spetsen man kommer, vilket ger en glödande, levande effekt i buskaget. ’Winter Flame’ är mycket lik ’Midwinter Fire’, eventuellt är det olika namn på samma klon. ’Winter Beauty’ är något mer svagväxande och har mörkare gröna blad på sommaren.

_MG_0743

På våren, när bladen börjar slå ut blir den ljuvligt, skirt grön. Resten av året är den ganska ordinär grön buske. Men på vintern – ojojoj, då är den primadonnan! Som underplanering har jag valt ett par olika vintergröna sockblommor, vars blad blir tjusigt kopparfärgade och läderaktiga på vintern. Snyggt till det orange. och på våren, då slår sockblommorna ut i orange små narrhattar som perfekt fångar upp de varma tonerna i grenverket på kornellen. Det blir så klart effektfullt med kontrasterande färger på underplanteringen också, som blå lungört exemplevis.

Sanguinea betyder blodröd, ett namn växten fått efter färgen som grenarna antar på vintern. Växer vild i stora delar av Europa.

Cornus sanguinea, skogskornell

  • Blommor: Små, vita blommor i flockar.
  • Höjd: arten 3-4 meter, namnsorterna 1-3 meter
  • Härdig: arten zon 6, sorter upp till zon 4
  • Läge: Inga stora krav, men för att grenarna ska komma bäst till sin rätt bör busken placeras så solen lyser på grenarna vintertid.
  • Skötsel: Regelbunden beskärning ger starkare färger på grenarna. Klipp ner hälften av grenarna vartannat år, andra hälften vartannat år.
  • Härdighet: den rena arten zon 6, namnsorterna åtminstone till zon 4.
  • Sorter: ’Midwinter fire’, ’Winter Beauty’, ‘Winter Flame’ är alla lika varandra med grenar som skiftar i färg från gult vid basen och blir allt rödare ut mot spetsen. ‘Compressa’ är en kompakt växtform och blir ca 1,5 meter hög, 0,5 meter bred.
2 comments

  1. Skogskornellen är okänd för mig men jag har flera korallkornell. De är så röda och vackra speciellt när det är snö. Sockblomman kanske jag ska välja om underplantering, har inget speciellt nu.
    Eva

Kommentera

