Så grått, så grått, så grått…

dsc_0730.jpg

De friska, sköna minusgraderna har vänts till milda, fuktiga plusgrader. Solen har gömt sig igen. Dimman drar in och liksom fastnar bland grenar och hus. Hela världen har blivit jämngrå. Men när jag promenerar i den gråa, blaskiga skogen och småmuttrar för mig själv över väder-och färgförändringen, så slår det mig. Grått är ju vackert! Inte i snöslaket i januari och februari, men i trädgården på sommaren! Då blir ju gråbladiga växter en spelande kontrast till allt det gröna, en lugnande fond eller bakgrund till färgstarka blommor.

P1011577 (2)
Gråbladiga kryddväxter i Örtagården på Sissinghurst Castle
grey2
Malört, Artemisia, som bakgrund till aklejor och gräslök, på Sudeley Castle
grey2
Lammöron, Stachys byzantina, bakom lila akleja Aquilegia vulgaris

Fast man hade kanske inte velat ha hela trädgården gråfärgad! Men det är klart…som sällskap åt alla vita blommor i en månskensträdgård är ju det också fint. Och då har man i alla fall det vita. Som snön en sån här dimmig grå dag….

P1011511 (2)
Vita trädgården på Sissinghurst

Men allra bäst tycker jag nog att de gråbladiga gör sig som komplement till en svart blomma!

grey1

Allium purpureum mitt i grå malört, Artemisia, på Nymans i England.

Hädanefter ska jag mota bort mitt missnöje över grå dimma med att tänka på alla ljuvliga silvriga växter det finns!

Text och foto: Åsa

 

 

 

 

 

 

5 comments

  1. Så snyggt med grått silvrigt bladverk som hos malörten som verkligen lyfter fram sin granne.
    Planerar en vit trädgård på framsidan i vita, grå och gröna nyanser. Malörten får bli en av aktörerna !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    • Ja gråbladigt är ju jättefint! Håll utkik nästa vecka när det kommer ett inlägg från vita trädgården på Sissinghurst! Där finns inpsiration till din vita!
      Lycka Till! Och ha en trevlig helg!/ Åsa

  2. Känner att jag måste plantera in malört i trädgården, så vacker till mörkt röda blommor t ex. Och så är det dags för lammöron igen, blev trött på dem ett tag så jag grävde upp dem, vilket jag ångrar nu.
    Kram Eva

Kommentera

