Sommarblommor i vitt

Nu, kanske något sent, men helt utan panik, har jag kommit till njutningsfasen att bläddra i frökataloger. Och planera hur mina krukor ska kombineras, vad som ska ackompanjera grönsakerna i pallkragarna, vilka typer av buketter jag ska plocka och vilka sommarblommor som helt enkelt är så snygga så jag bara måste så dem!

┬®mnorrby-0616

Jag brukar falla för vita ettåringar. Ofta är de skira, romantiska med en lantlig touch som passar in överallt typ. Ja, sen älskar jag ju svarta sommarblommor och blåa, och lila också. Och randiga är kul…men det tar vi en annan gång! Här är några favoriter bland vitblommiga!

Gillar man en lantlig, lite romantisk stil så är vita rosenskåror, Cosmos bipinnatus,  helt givna! De är de ultimata, romantiska blommorna utan konkurrens. Och många vita sorter finns det att välja på. Till vänster ‘Psyche white’ och till höger ‘Collarette White’, som får en liten krage i mitten så småningom.

Vanliga, enkla vita rosenskäror blir fina i olika typer av arrangemang. Man behöver inga mängder för att få fram effekten! Vill du så rosenskära är det bra att ha is i magen. De blir bäst om man sår dem direkt på plats i trädgården när risken för nattfrost är över. I snigellandet funkar inte den metoden alls. Förodling är ett måste, men sår man redan nu blir de bara rangliga och tunna. Vänta till en bit in i april med förodling!

Tunna, rosa stråk är fint i det annars helvita. ‘Sweet Dreams’ heter rosenskäran och ‘Zahara Starlight Rose’ heter zinnian med samma uttryck.

Lejongap, Antirrhinum majus, är ett måste hos mig varje år! Jag bara älskar dem. Och det finns ju såå många fina varianter. Den vita här, ‘Azalea Flowered White’, är min absoluta favorit, lättodlad, vacker och riktigt härligt kritvit. Och finns inte att få tag på längre. Inte på Plants of Distinctinction i alla fall, där jag köpt den förr. Hittar ni den nånstans så hojta till! Blommorna är liksom dubbla och ser egentligen så värst lejongapslika ut, utan lite fluffiga och väldigt vita, helt enkelt. I år testar jag istället en mix hos PoD som heter ‘Double Madame Butterfly F1’, med både vita, rosa, orange och gula – fyllda blommor.Vill man ha vanliga, enkla, vita lejongap finns t ex ‘Opus Polar Ice F1’ och ‘Rocket White’. Lejongap kan sås direkt i rabatt, men blir nästan alltid bättre av förodling. Har man växtbelysning är det väl värt att så dem redan i januari-februari. När de kommit upp och så smått börjar bilda knoppar kan man gärna vara lite fräck och klippa av skottet ovanför andra eller tredje bladparet. Då bildas två stjälkar och en buskigare planta. Det här kan upprepas under sommaren också för att förlänga blomningen.

Sedan har vi en sommarblomma som nästan spelar i en egen division. Jag har misslyckats ett par gånger med den, men i fjol lyckades jag hålla några stycken i krukor på ett bord, dit bara enstaka mördarsniglar hittade vägen. Och när de äntligen slog ut undrade jag faktiskt om jag är riktigt klok. De såg ju ut som kirskålsblommor. Som jag rensar och rensar och svär över så…. Hur knäpp är man? Men så, när jag satte de i bukett med riddarsporrar, då försvann alla likheter med banala ogräs! De var bara bäst i världen just då! En sådan ljuvlig känsla av natur och tillsammans med andra odlade sommarblommor….ja det blev till magi! Jag kommer att vara lika knäpp i år och så och pyssla om mina slöjsiljor, Ammi majus. De kan med fördel förodlas redan nu i februari.

Text: Åsa, Foto: Monika

4 comments

  1. Inspirerande inlägg som alltid – slöjsiljan direktsådde jag ifjol och den blommade hela sensommaren ända tills frosten tog den. Den var fantastiskt vacker. Cosmos har jag haft i perennarabatten i olika färger och på hösten har jag bara smulat ner fröer i landet så har den direktsått sig till nästa sommar. Den vita har jag aldrig haft fast jag tror bestämt jag har en fröpåse av den också. Riktiga läckerheter du plockat ihop.

    Hoppas du mår bättre nu !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

  2. Just idag köpte jag en påse rosenskära. Jag får så dem inne så måningom för här har vi sniglar i mängder (hoppas de frusit lite i vinter). Zinnian är också en favorit som jag dock inte haft de senaste åren.
    Kram Eva

  3. Jo, jag vet ju det där med att inte så för tidigt. Likväl har jag redan sått mina dubbla och fyllda rosenskära och kommer att få se dem ränna iväg. I år igen. En sann favoritblomma!

Kommentera

