Bästa trädgårdsboken

Det är en vanlig fråga både på facebook och bland trädgårdsvänner IRL. Vilken är er bästa trädgårdsbok?

_O8B7527(1)

Karin Berglunds ”Lust och Fägring: Trädgårdsmänniskors drömmar och verklighet” gav mig en helt ny syn på det där med trädgård när jag nyss flyttat till hus och fått min första alldeles egna trädgård. Jag hade börjat mina trädgårdplaner med ”några rosor måste man ha, och en köksträdgård, en kryddrabatt, rosa perenner…”. Det var många måsten och bestämda regler för vad som skulle finnas i en trädgård. Efter att ha läst Lust och Fägring  insåg jag att en trädgård kan se ut precis hur som helst. Jag kan odla vad jag vill, hur mycket jag vill och hur jag vill. Min trädgård är min trädgård.

Karin skriver om olika privata trädgårdar och om deras ägare och skapare. Det handlar om växter så väl som om drömmar och visioner. Det är underbara bilder, underbara citat som hon fångat upp från de inbitna trädgårdsmänniskorna och jag älskar verkligen det kärleksfulla sättet som Karin beskriver människrona på. Drivna, envisa, en del lite udda, samlare, konstnärliga….allt finns med och allt är tillåtet och underbart! Hon lockar verkligen fram skönheten i varje trädgård, i varje människa, i varje dröm…

dsc_0945-01.jpeg

Boken är utgiven 1994 på Rabén Prisma. ISBN: 9151826534 Finns dessvärre inte att köpa ny i bokhandeln men håll ögonen öppna i antikvariat och på loppisar!

7 comments

  1. Underbar bok – jag hittade min på antikvariatet ”Mitt i byn” i Ingelstorp på Österlen. Har du varit där ?
    Mitt i korsningen ligger det med en underbar vild trädgård.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    • Så roligt att du hittat den i Ingelstorp! Bara en liten bit från min sommarstuga! hittade efterlängtade böcker åt min man där för något år sedan. De har välidgt fint sortiment och mysig trädgård. var du på Country Corner som ligger mitt emot också? Mysig inredningbutik i lantlig stil!

      • Ja du i den inredningsbutiken kan man gå hur länge som helst och bli helt hänförd. Längtan till Österlen och allt vad som erbjuds är stor nu. Så härligt med ett eget ställe. Vi brukar bo på B&B i Gnalöv varje sommar.

  2. Jag har den boken och tror att jag hittade den på loppis. Gillar Karins böcker och har nog de flesta eller kanske alla. En annan författare som jag tycker mycket om är Sanna Töringe.
    Kram Eva

  3. Min ‘bibel’ som nybliven trädgårdsägare var en annan av Karins böcker, den tjocka Din trädgård. Det är tack vare Karin jag för 16 år sedan beställde stora ovanliga träd i plantskolan till trädgården. Så glad för min kopparlönn, klotrobinia, alla magnolior, Dodongrönnen och de japanska lönnarna. Nu är de stora och ger trädgården tak och bra växtmiljö för alla perenner.
    Kristina

  4. Jag är också en stor beundrare till Karin, läser allt hon skriver och springer på hennes föreläsningar. Jag har turen att vara medlem i samma trädgårdsförening och träffar henne ibland. Jag brukar tänka för mig själv att efter mina föräldrar är det hon som har påverkat mig mest ur den äldre generationen.
    Marta

Kommentera

