Att lämna sin trädgård

Visst kan man nästan känna en slags skräck inför blotta tanken! Men hur är det egentligen att släppa taget om en trädgård som man lagt ner så mycket själ, blod svett och tårar i?

– Om jag har svårt att somna brukar jag fortfarande ”gå i trädgården”, säger Lillebeth. Visst saknar jag den, men det är ett val jag gjorde.

I Lillebeths fall betydde att släppa tagen om en trädgård, att börja om med en ny.

It’s a frightening thought, isn’t it? Having to leave the garden that I have planned, cared for, sweated in, loved….But what is it really like having to leave?

kväll rab_MG_7592

Den underbara trädgården med så mycket själ i, som vi besökt i tidigare inlägg (läs inlägget här, om växthuset här och om den blommande slänten här), i Näsviken i Hälsingland har Lillebeth byggt upp, anlagt, vårdat, planerat, levt i , älskat, svurit över, njutit i femton års tid. Men för tre år sedan var det dags för henne att gå vidare i livet och flytta söderut till Österlen i Skåne.

lilleb rabatt 3_MG_7603

Saknar du Hälsingland?

-Landskapet har jag ju ändå kvar som bildminnen. Men vintrarna…skotta snö månadsvis i mörker och kyla, NEJ! Jag ville inte längre. Men visst kan jag sakna skogen och vännerna förstås.

Lilleb _MG_7617.JPG

lilleb äppleträd_MG_7655– Här på Österlen är himlen lika befriande hög som det sagts och landskapet lika öppet som det sjungs om. Och jag kan odla sådant jag inte trodde var möjligt. Tänk, jag har ett aprikosträd och alla rosor jag bara kunnat fantisera om. Och mycket mer. Det enda jobbiga är vinden. Det blåser mycket.

Det fanns ingen trädgård alls här när jag flyttade hit, så jag har verkligen fått börja från början – igen. Men oj vad det växer fort. Vilken skillnad mot Hälsingland. Det ser redan ut som en trädgård. Fantastiskt! Och ängeln står vakande och ser ut över min nya plats på jorden, fortsätter hon.

ängel 3_MG_7642

Visst blir man nyfiken påhennes skånska trädgård? Klart vi måste hälsa på henne på Österlen i sommar, så kan vi kanske visa lite därifrån längre fram! Alla bilder här är från Hälsingeträdgården.

lilleb ros_MG_7529

De är som skönheten och odjuret – söta rosen Bonica 82 och ett stort, taggigt blad från flikrabarbern, Rheum palmatum.

lilleb rabatt 1_MG_7599

 

 

2 comments

Kommentera

