Big Bang i rabatten

Gillar ni TV-serien Big Bang Theory? Jag gör! Som vetenskapskvinna kan jag inte annat än njuta av en serie som nästan handlar om mina fd kollegor – vetenskapsnördarna. När jag sett ett avsnitt häromkvällen började min hjärna dra paralleller till växter. Det var Stuart jag hängt upp mig på. Stuart äger seriealbumsbutiken som Sheldon, Leonard, Howard och Raj älskar att besöka. Stuart, tre av huvudpersonerna och tre flickvänner har samlats i lägenheten. ”Om 20 år träffas vi här i gen. Den här dagen, kl 20. Oavsett var vi befinner oss i världen, OK?” Alla skriver in dag och tid i sina mobilkalendrar. Utom Stuart, vars telefon är för gammal för att ha en kalender. Nästa scen, 20 år framåt i tiden. Samma plats, samma dag, kl 20….och där står en 20 år äldre Stuart, helt ensam. Sneglar på klockan och mumlar ”Jag visste det”.

Stuart är den nördigaste nörden, den som inte ens de udda  vill ha med. Usch, jag tycker så erbarmligt synd om Stuart! Och då smyger sig associationerna till växterna på.

Praktlysing Elisabeth2

Jo, Stuart fick mig att tänka praktlysingen, Lysimachia punctata. Den finns där i många trädgårdar, men det är inte många som gillar den. Helst vill folk att den inte ska vara där alls, men när den nu är där och inte låter sig rensas bort i första taget,så ok, då får den väl vara där. Den har fått ett utseende som aldrig blir trendigt och rätt….Gul. Ingen tycker om gula blommor, med undantag av milt gula. Praktlysingen är inte mild i färgen, den är skrikigt gul. Och Stuart kan vara lite för mycket i sitt tycka synd om sig manér.

Praktlysing Elisabeth3

Praktlysingen är verkligen en överlevare! Har inga höga krav alls på tillvaron vad gäller jord och ljus,möjligen att den håller sig lite tstillsammare i djup skugga. Man drar upp, följer utlöparna, gräver djupare, hittar fler utlöpare, tar bort och tror man fått bort allt. Så, några veckor senare, eller nästa säong, så plopp – skjuter den nya skott.

_MG_9296

Kanske har man en plats i trädgården, en yta som behöver färg, växter och som man inte vill sköta om så mycket. Där kan praktlysingen bli perfekt! På rätt ställe har den ju sin charm ändå….Och det har så klart Stuart också!

Nu går jag och klurar på vilka växter de anra karaktärerna i serien är….jo, de är nog inte så svåra att associera till blommor….Jag återkommer!

7 comments

  1. Vilken klockren beskrivning av praktlysingen! PRECIS så känner jag för den, alldeles för gul, ful och bara vägen. Har massor i en rabatt som jag vill utrota och ersätta med bl.a perenna vallmo i pastell och vitt, men orkar aldrig ge mig på det. Får kanske ta ett krafttag i år ändå…
    Tack för en mycket inspirerande blogg! Underbara bilder!
    Kram
    Jenny

  2. Det var en rolig jämförelse. Stuart och praktlysingen 🙂 Visst har jag också ett ställe med praktlysing som jag varje år tänker att jag ska gräva bort, men sen riktar hjärnan in sig på något roligare, och sen tänker man nästa år istället, år efter år……… Det är kanske lika bra att börja gilla den, men nja lite skrikig och vräkig är den allt.

  3. Jag har praktlysing i trädgården och jag gillar den för den fyller ut, annars är jag inte så förtjust i gula blommor men på vissa ställen är det fint. Som vid vår röda snickarbod.
    Kram Eva

  4. Den er jeg utrolig glad for i min have, holder meget af dens gule farve, som forbinder de andre farver så godt. Her kaldes den for gul fredløs:-)
    Hilsner med tak for en dejlig blog.
    Anette

  5. Praktlysingen, och andra knallgula blommor, är riktigt vackra i skuggan, skymning eller mulet väder. Dina bilder är jättevackra, och mycket riktigt tagna när det var mulet!

Kommentera

