5 vi längtar efter att plocka…

Mars är en bra månad. Bortsett från snön som vräker ner just nu.  Allt det roliga, härliga, spännande med trädgårdssäsongen ligger framför oss. Än kan kvällarna ägnas åt TV-serier i soffan i sitt mörker. Men på frukt- och gröntsidan är det bedrövligt! Jag är inte alls så bra på att odla grönt inne som Monika är, hennes inlägg om snygga blad på fönsterbrädan finns här.

I just can’t wait to go out in the garden and pick these crops for tea, cakes, breakfast, dinner…What crops are you longing for?

Så nu längtar jag efter att sätta fötterna i trätofflor, sandaler eller gummistövlar och gå ut och plocka…

…hallon till frukostfilen._MG_4622-19…örter till dagens första kopp te. På vintern dricker jag ofta grönt jasminte när jag sitter ensam i soffan med några levande ljus, innan resten av familjen vaknar. Men en kopp på mynta och citronmeliss medan man går runt i trädgården och känner daggen torka upp, det är ändå bättre upp! Både mynta och citronmeliss odlar jag i krukor, annars är jag rädd att de tar över hela trädgården. Nu har jag tjuvstartat med att köpa örter i kruka i mataffären, men de smakar ju nästan ingenting i jämförelse!

_90A0421…gröna blad till smoothien. På vintern köper vi mycket spenat, men det är ju så härligt att kunna variera sig! Mangold, sallat, tatsoi, grönkål, spenat, vinbärsblad osv.

_90A6574

…squash, ärtor, morötter mm till en snabb wok till kvällsmat. Oj vad vi wokade i somras! Den blå ärtan ‘Shiraz’ är himla snygg, men jag tycker allt de gröna är godare.

_MG_6820

…rabarber till paj! Och det är det ju ändå snart dag för!

Vad längtar ni mest efter att få plocka?

Moseplassen har samlat massa blogginlägg om sommarlängtan och vad vi drömmer om grå vårvinterdagar.

Text: Åsa, Foto: Monika

 

 

 

20 comments

  1. Hallon är mitt favoritbär fram för alla andra! Tror jag ska starta en hallonodling i trädgården. Och så vill jag utöka odlingen med örter och bladgrönsaker. Och så vill jag ….. en massa mer men en bit i taget så blir det nog bra.
    Kram Eva

  2. Klart du ska ha hallonodling, Eva! Ett par buskar räcker så man kan plocka och äta i alla fall. Örter och bladgrönt tar inte heller så stor plats….Och nu i mars, innan man drar igång är ju ALLT möjligt!

  3. Kan nog inte komma ifrån att det jag längtar mest efter är de första solvarma jordgubbarna som jag brukar äta upp direkt eftersom de är omöjliga att motstå. Hallon är en annan favorit liksom lungörtens blommor som smakar honung och som är det allra första från min trädgård som går att äta. Snart dags nu……….

  4. So vakkert! Ja, bringebær smakar fantastisk!!! Det er både godt og tilfredstillande å dyrka eigen mat. No er det tid for å planlegga hage og innhøsting. Og tid for dei siste skiturane i den vakkre vinteren 😀 Helsing Kristine i solfjordhagen

  5. Jag längtar allra mest efter sallat just nu 🙂 Massor med härligt krispiga gröna blad…butikens blad är ju bara för tråkiga! Brukar alltid ha kvar en massa kål, men det här växelvädret har tagit musten ur plantorna i år.
    Lisa

  6. Ja vem längtar inte efter det där med alla odlingar i trädgården. Nu har nog hoppet tänts igen sol och skönare igen snön smälter och jag kan se framåt.
    Ha ett fint slut på veckan
    Kram Meta

Kommentera

