Fika med Gunnel Carlssons nya bok

DSC_1253

Det kändes som ett självklart val att dricka mitt kaffe ur Tant Gredelinmuggen, när jag skulle läsa Gunnel Carlssons nyutkomna bok, ”Gunnels 100 gröna pärlor i trädgårdseuropa”, utgiven på Bokförlaget Arena. Jag råkar nämligen veta att Gunnel har samma favoritfärg som jag, lila. Jag älskade Elsa Beskows böcker som barn. Tant-böckerna var dock inte favoriterna. Det var ju så klart Lasse Liten i trädgården. Den har definitivt påverkat min syn på trädgård. Så som grönsakerna som lattjar runt med Lasses boll ser ut, så ska mina egenodlade grönsaker också se ut! Men när jag skulle köpa muggar var det inte motiven från Lasse Liten jag valde. Hur skulle jag kunna låta bli en Tant Gredelinmugg? Eller nä, Tant Grön borde jag ju ha. Eller…det fick bli båda! Jag är både Tant Grön och Tant Gredelin, och det är allt Gunnel också.

P1015752 (3)

Några tidiga, lila vårblommor plockade jag också in, Gunnel till ära.

Okej, pennséen växer faktiskt inte i min trädgård, utan i en kruka på ett bord. Jag är oerhört svag för de här krulliga penséerna, måste bara ha några nu på våren! Och krokusarna är ju fantastiska, när jag plockade in dem var de smala, smala, sylvassa, som grålila streck. Men bara efter några minuter inne i värmen slog de ut och visade upp sina orange innandömen.

DSC_1265

Och så boken då. En resehandbok om trädgårdar i Europa. Jag reser en hel del själv, både i jobb och privat, och letar alltid upp trädgårdar och parker att besöka var helst jag hamnar. Jag promenerar också mycket och de gröna områdena är ofta suveräna promenadmål. Min nyfikenhet på boken var därför stor. Skulle den vara som jag hade velat göra en liknande bok? Skulle den ha några matynyttiga tips för mig? Jomenvisst innehåller den många bra och användbara tips för Europaresenären. Åtminstone för den som reser i västeuropa. Eller närmare bestämt i Storbritannien, Holland, Tyskland, Frankrike, Danmark, Italien eller Spanien. Den är alltså ganska begränsad geografiskt. Lite synd tycker jag, det finns ju många trädgårdar i östra Europa och många reser till Balticum, Tjeckien och Balkanländerna. Trädgårdarna där känner vi inte till mycket om, och där hade det verkligen behövts tips.

Gunnel är, som vi vet, en oerhört kunnig och inspirerande skribent och föreläsare, vilket tydligt avspeglar sig i de trevliga och lärorika texterna. Lagom långa, lagom mycket att ta in för varje trädgård. För mig är trädgård först och främst en visuell upplevelse och jag önskar att man satsat lika mycket på bildmaterialet som på texten. Jag tänker att en reseträdgårdsbok inte bara vänder sig till resenären som tar fram boken i flygplansfåtöljen, bilens framsäte eller under planeringen av resan hemma i soffan och vid datorn. Utan också till den ”mentala” resenären, hen som aldrig kommer iväg, men som drömmer och längtar desto mer. Och det är jättetrevligt med bra texter då…Men nog vill man lockas av stora, härliga, inspirerande bilder också.  Jag saknar wow-upplevelserna, det där som får mig att känna att den där trädgården måste jag ju bara åka till.

Urvalet  av trädgårdar då? De välkända, som Sissinghurst och Great Dixter i England, Planten und Blomen i Hamburg osv finns förstås med, de där  ”riktiga” pärlorna. Men här finns också många bra tips på andra typer av trädgårdar, trevliga plantskolor, botaniska trädgårdar och stadsodlingprojekt exempelvis.

Om jag får gnälla lite till så gäller det de små faktarutorna som finns till varje trädgård. Sådana kan ju vara väldigt fiffiga. Där kan man peta in info som bästa säsong för besök, öppettider, om det finns restaurang, hur man tar sig dit, vilka ställen man kan besöka i närheten osv. Men det är inte denna typ av fakta som ryms i de små rutorna. Nej, här har man stoppat in info om hur man förökar dahlior själv, en svensk växtförökare, hur man får blåregnet att blomma med mera. Saker som jag  inte förväntar mig och faktiskt inte efterfrågar i en reseträdgårdsbok.

Rekommenderar jag boken? Ja, till den som reser mycket i västeuropa och vill hitta trädgårdspärlor att stanna till på under vägen. Nja, till den som vill resa hemma i soffan och njuta av trädgårdarna på håll.

Text och foto: Åsa

Annonser