Äntligen Åbergsdags!!

DSC_1333

Åbergs Trädgård utanför Ystad är i mitt tycke landets absolut bästa plantskola. Tänk att något som var riktig bra för 20 år sedan, dessutom bara blir bättre och bättre, visst är det fantastiskt! Åbergs behöver väl knappast någon närmare presentation, jag tror att de flesta av er varit där redan. Jag har turen att ha ett sommarhus två mil därifrån, så det blir ett par vändor dit varje år. För att köpa sommarblommor – var annars kan man hitta röda lejongap för sig och rosa för sig och inte i mix? För att åka dit och äta deras underbara trädgårdstallrik till lunch när vi har gäster. För att komplettera egna grönsaksodlingarna med småplantor av broccoli, sallad, ärtor bönor osv. För att köpa någon tomat- och chilisort till. Och som nu – för att köpa sättpotatis i olika sorter och för att förstärka det något försvagade pelargonsortimentet i uterummet.

(Skulle ni inte känna till Åbergs så surfa genast in och kolla på deras hemsida!(http://www.abergstradgard.com/sv-SE)

Jag hade en ledig dag igår och blev som vanligt rastlös efter någon timmes läsande. Men att strosa runt på Åbergs helt utan stress var den absolut bästa tänkbara ledighetssysslan! Bara att mötas vid ingången av den här rosa blåsippskrukan! Det är liksom kvalitet på den, eller hur?

Liksom på den här underbara krukan i blått med penséer, pärlhyacinter och irisar. Någon har verkligen tänkt till om arrangemanget!

Så här under tidig vår är det växthuset bredvid caféet som är centrum.

DSC_1339

Det är här alla pelargonerna håller till och sättpotatisrna likaså. I gott sällskap av vackra krukor, flaskor, korgar, ljusstakar mm. Mimosan här i framkanten – åh, vad jag hade velat ha en sådan. Jag lyckades äntligen få tag på ett par olika sorters vitblommande pelargoner. Och sättpotatis blev det, tidiga Timo, lite senare Juliette, Shetland Black, Charlotte och Amandine.

DSC_1357Fast persikeväxthuset får ju heller inte missas! De stora träden, från vilka persikorna hängde stora, ludna, mogna, vid vårt besök i somras,  var nu på väg att spricka upp i blom. Träden till försäljning i krukor blommade redan för fullt. DSC_1359Den ropade högt på mig….Ta mig med , ta mig med….Men jag stod emot. Har ingen plats just nu…

 

 

DSC_1346

DSC_1350Ute i visningsträdgården var det ännu ganska lugnt. Lite skott av perenner tittade upp, men inte mycket var i blom. Bortsett från dessa bedårande, ljuvliga våririsar! Och jag lärde mig att irisar ska planteras i klump, tätt ihop, många, många!

DSC_1352

I ”Vedlunden” som anlagts efter inspiration från Peter Gaunitz, blommade även julros och cyklamen.

DSC_1356

När det så kom till att bestämma vilka växter som skulle få äran att följa med hem, blev valet inte helt lätt. Balkansippor, blåsippor, rader med penséer, primulor, cyklamen…

Som jag ju nämnt tidigare kan jag bara inte motstå såna där vågiga, volang-penséer och när de nu fanns i alla möjliga färger blev det förstås några sådana.

IMG_20160324_111356

Så hittade jag denna underbara godbit, som jag kastade mig över snabbt. Jag såg den i Danmark redan för någon vecka sedan och blev störförälskad direkt. Klart en sådan måste följa med hem till mig! En sälg med svarta videkissar – hur bedårande som helst! Salix gracilistyla ‘Melanostachys’. Grenarna skiftar i orange och rött.

Text och foto: Åsa

 

 

5 comments

  1. Roligt att få följa med till Åbergs plantskola via ert inlägg. Lägger den på minnet inför kommande resor till Skåne, som brukar bli då och då men tyvärr inte ofta nog, för en växtälskande värmlänning som mig.
    Glad Påsk!

  2. Jag känner till Åbergs men har aldrig varit där, ligger lite för långt bort tyvärr. Vedlunden gillar jag, något för mig och min stora trädgård.
    Ha det fint!
    Kram Eva

  3. Åhh så härligt att få en vårrapport från Åbergs trädgård. Besöker den alltid under vår Österlensemester varje år.
    Så vackert med irisarna så tätt planterade !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

  4. Vilket ställe, så mycket fint! Såna plantskolor finns inte här uppe, tror jag. Kan dock ha sina naturliga förklaringar eftersom trädgårdssäsongen är så kort och stressig. Våren som kommer sent bara exploderar och vi hinner inte med. Vi har nog inte riktigt samma lugn att gå och njuta så där. Lite tråkigt är det att vi känner stress då vi går i plantskolan och bara vill skynda oss hem så vi hinner plantera.
    Glad Påsk!

Kommentera

