Boksläpp hos Peter Englander (och recension av boken)

DSC_1422

På skärtorsdagen hade Peter Englander boksläpp av sin rykande färska bok ”Om konsten att odla det omöjliga”. När jag får boken i min hand och börjar bläddra lite förstrött, men nyfiket, poppar ett enda ord upp i mitt huvud: Äntligen! Äntligen kan jag få lära mig mer om en del av träden och buskarna jag redan har i min trädågård, och sådana jag drömmer om och kanske skaffar en dag. Dem där som man testar, väl medveten om att de kanske inte klarar vårt klimat. Dem där som man ser på semestern söderut och tänker att en sån vill jag ha, men den enda info man hittar lyder – inte härdig i Sverige. Dem där som i allra bästa fall omnämns på ett par rader i en trädbok med ”möjligen härdig i zon 1”. I Peter Englanders bok får den vintergröna steneken, just en sådan som jag köpte på Trädgårdsamatörernas växtmarknad i höstas, två hela sidor plus en bild. Här beskrivs jakarandaträd, ett intensivt blåblommande träd som jag minns fångade min uppmärksamhet när jag som 18-åring följde med en kompis till Madeira. Nu är det inte bara träd och buskar som tas upp, utan även andra exotiska växter som kan vara kinkiga att odla i vårt kyliga klimat. Det här är lika mycket en bok för drömmar och suktande suckar, som en handbok med tips och råd om hur man faktiskt kan få kinkputtarna att överleva och trivas.

DSC_1418

Peter har ett härligt, levande, språk, som gör att texten inte är det minsta förnuftigt trist och tråkig som andra lexikon ofta är. Det här är faktiskt en bok som jag gladeligen skulle läsa bara för nöjes skull, för att jag lär mig en massa och för att jag blir underhållen.

Varje växt illustreras med ett foto, tagna av Peter Carlsson och många av dem är väldigt vackra, skickligt fångade med lockande konstnärlighet.

DSC_1419Hela boken ger liksom en skön känsla. Man tar gärna upp den, bläddrar i den, kopplar av med den, läser en snutt slumpmässigt, eller noga uppslaget vid en växt man vill veta mer om. Den är utgiven tillsammans med Allt Om Trädgård på Bonnier Fakta.

DSC_1420

Boksläppet hölls på Peters nya kontor i Borrby, där han ritar Medlehavsträdgårdar och planerar föredrag och TV-program. Det bjöds på vin, cider och snittar från Blå Huset, ett väldigt trevligt utflyktsställe en liten bit därifrån.

DSC_1425

Boken finns bl a här:

http://www.bokus.com/bok/9789174245394/om-konsten-att-odla-det-omojliga/

http://www.adlibris.com/se/bok/om-konsten-att-odla-det-omojliga-9789174245394

Text och foto: Åsa

2 comments

  1. Har läst delar av Peters tidigare böcker och han har ett underbart, levande språk precis som du beskriver. Medelhavsväxter och jag går inte riktigt ihop utom lavendeln då som växer som ogräs – så jag kanske kan lära mig av den här boken. Borrby har vi varit i många gånger, en härlig plats som vi gärna återvänder till.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

Kommentera

