När ska jag beskära rosorna?

ros åsa_1070770 (kopia)

När man ska beskära rosor? Jamen det är ju när björken har musöron, det vet ju alla! Eller? Flera rosmänniskor som vi har gjort reportage hos dizzar musöronsregeln helt. Med anledningen att det är alldeles för sent.
Därför frågade jag i en rosgrupp på Facebook, med flera oerhört kunniga och erfarna rosodlare, när de beskär sina. Svaren var ganska varierade, men utifrån alla kommentarer jag fick anar jag ett mönster…
Musöronsregeln verkar funka bra i stora delar av landet – dock inte längst i söder och längst i norr. Där tycks musöronstiden vara för kort och för sen för rosbeskärning. Musöron har björken en ganska kort tid, just när de spruckit upp från knopp och till färdigt blad. och det går fort i vårvärmen.
_MG_3480
Har man många rosor att beskära, måste man börja tidigare för att hinna med alla. Egentligen tycks musöronen var en bättre regel för när rosorna bör vara färdigbeskurna, snarare än när man bör börja beskära dem.
 Musöronregeln funkar bäst för rabattrosor och klätterrosor. Vildrosor och buskrosor, är mindre känsliga och kan beskäras tidigare, även under vintern om den inte är alltför bister.
_MG_6422
En del svarar att Austinrosorna klipps senare, när rabattrosor klipps.Hos mig i Skåne vaknar Austinrosorna tidigt och har ofta fullt utvecklade blad när musöronen kommer. Samtidigt stämmer det säkert att de är känsligare för frost, så de har nog helt enkelt en kortare beskärningsperiod.
 _90A3432 (kopia)
Vad är det man ska hinna till? När är det för sent?
Det ska helst inte ha hunnit bildats blad på rosorna, bara skott, eller ögon som de också kallas. De fullt utvecklade skotten med blad bryts väldigt lätt vid beskäringen. Själv går jag (oh fleraq andra va dem som svarade) efter rosens utveckling, istället för björkens. Det är ju rosen som ska beskäras…Det ska ske före bladutveckling, men jag vill kunna se var skotten sitter.
Erfarna rosmänniskor beskär även under vintern i södra Sverige, de kan sina rosor och vet hur de ska beska ändå. Det är alltså buskrosor och vildrosor klipps då. Men jag vill ha koll på ögonen, försöker hålla tumregeln att klippa ovanför andra eller tredje ögat och rensa ut döda grenar.
Mina rosor varierar en del i utvecklingstid, så det blir ganska lagom att klippa efterhand som de olika buskarna hamnar i det här stadiet. Austinrosorna brukar vara tidiga, buskrosen Cardinal de Richelieu är alltid långt senare än alla andra.
njur_ute_ros_MG_5901

Jag tog också hjälp av rosgurun nummer ett i vårt land – Lars-Åke Gustavsson, som skrivit de fantastiska böckerna ”Rosor för nordiska trädgårdar”. I skötselboken skriver han ungefär samma som sagts ovan, att rabattrosor, klätterrosor och återblommande buskrosor bör klippas samtidigt som vintertäckningen tas bort (jag vintertäcker aldrig mina rosor, så det säger ju inte mig så mycket), och hänvisar vidare till musöronen. Och så påpekar han att hellre dröja än att ha för bråttom. Efter milda vintrar kan rosorna komma igång långt före björken och då bör man klippa tidigare (en situation som väl är ganska vanlig i just södra Sverige). Han avslutar med att härdiga vildrosor och ”engångsblommande kulturrosor” kan beskäras på vårvintern, ”när snön inte längre utgör något hinder”.

Hur ska man gå till väga då? Det låter vi ”roskungen” Håkan Gidestrand beskriva på bloggen Rose Garden Malevik. http://www.maleviksrosentradgard.blogspot.se/2016/03/dags-att-beskara-rosor-time-for-pruning.html

Text: Åsa, Foto: Monika

Tusen tack till er i gruppen ”vi som stödjer svenska rosensällskapet”, som svarade på min fråga!

3 comments

  1. Jag beskar mina rosor (Austin) i helgen som gick, gödslade dem och sen kom ett fint vårregn som grädde på moset. Bor i Vittsjö, i norra Skåne.
    Tack för alla inspirerande inlägg här! Så glad att ha hittat hit! 🙂
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram
    Jenny

Kommentera

