Everyday Flowers – recension

DSC_1469

Förra veckan var det boksläpp av ”Everyday Flowers”, med Jenny Strand som blomsterkreatör, skriven av Marie Onäng och med foto av Malin Björkholm. Släppet med bubblor och snittar hölls allra högst upp på köpcentret Emporia i Hyllie utanför Malmö, med samling invid Jennys blomsterbutik ett par våningar ner.

DSC_1464

En underbar butik är det hon har, med blommor med stil och kvalitet, superfint skyltat. Tänk att jag missat den på tidigare Emporiabesök, får ju inte upprepas!

DSC_1457

Släppet hölls efter stängningsdag och det stora köpcentret var nersläckt, till och med i festlokalen…så några bilder därifrån på fotograf, författare och kreatör blev det inte. Tur jag hann fota lite nere vid butiken…

DSC_1467

Boken är fylld med massa information och tips om hur man ska ta hand om sina snittblommor – något som en blomälskare som jag behöver. Visst händer det att buketten man köpt i mataffären bara sätts i en vas i brådrasket, utan att stjälkar skärs av eller att vattentemperaturen kontrolleras. Inte byter man vatten heller, eller ställer svalare på natten. Tulpanskötsel läser man en del om så dem kan vi väl ta hand om, men ranunklerna, rosorna, hortensiorna och nejlikorna? Och sen surar man gärna lite när de slokar efter ett par dagar… Med nu ska det bli ändring på det! Här lär vi snittblomsälskare få veta vad vi behöver.

 

Jag gillar också de handfasta råden man får om hur man ska tänka när man komponerar en bukett eller ett arrangemang, gällande form, färg och stil. Jag har till exempel inte tänkt på tidigare att om man vill få fram kontraster i en bukett, det vill säga jobba med kontrasterande färger, exempelvis blått och gult, blir det bara rörigt om man tar lika mycket av varje färg. Väljer man istället att låta en färg dominera och bara ta in inslag från en annan färg, blir kontrastverkan mycket mer effektfull och mer estetisk. Det samma gäller ju så klart i en rabatt tänker jag…

 

Dessutom är det en trevlig ”blädderbok”, en  ”kaffebordsbok”, med vackra bilder och där Jenny mestadels är närvarande. MEN, och här blir min ton Tony Irving-lik det hör ni va? MEN jag blir dessvärre inte särskilt inspirerad av boken.

 

Bilderna är jättefina, layouten är både estetisk och pedagogisk på samma gång, Jenny är jätteduktig, beskrivningarna är utförliga och texten faktafylld och trevlig att läsa. Jag blir bara inte sugen på att göra tårta av blomblad. Inte heller att köpa 15 rosor för att plocka av blad för blad och sätta ihop till en enda jätteros. Det är säkert många som gillar stilen och som kommer att knåpa ihop egna arrangemang enligt beskrivningarna, det är bara inte min stil.

DSC_1465

Undertitlen på boken lyder ”blomsterprakt av köpt och plockat” och jag måste erkänna att jag hade förväntat mig mer tips om hur man mixar buketter med köpta snittblommor och grenar, kvistar, blommor, löv från trädgården. Och visst används material från trädgården i arrangemangen, men inte särskilt stor utsträckning. Trädgården får främst bidra med rekvisita, snarare än blomprakt.

Dock kommer jag garanterat att använda boken. Den lär plockas fram varje gång jag kommer hem med en bukett från blomsteraffären. Främst för att kolla hur jag ska ta hand om dem för att de ska hålla länge, men kanske får den mig att slinka ut i trädgården och plocka in en gren eller kotte ändå…

Text och foto: Åsa

Kommentera

