Boksläpp och recension – Styla och dekorera

DSC_1511Häromdagen hölls det kombinerad studioinvigning och boksläpp hemma i min barndomsby, Löberöd. Det är blomsterkretören, stylisten och fotografen Minna Mercke-Smith som bosatt sig i mina gamla hemtrakter. I det som var ”köttaffären” när jag var barn, har hon nu inrett en kombinerad fotostudio och lokal för workshops och kurser, Studio 22. Samtidigt kom hennes nya bok, ”Styla och dekorera med kransar, buketter och arrangemang” ut på Semic förlag.

9789155262716Det är en bok som passar mig…mycket quick fix, inte så pilligt och komplicerat. Och så har Minna här gjort en ”Linda Lomelino” – det vill säga blandar blomsterpysseltipsen med hur man stylar och fotograferar så det blir snyggt. Varför man ska styla och dekorera sina krukor och tårtor? Så att det blir fina bilder på Instagram så klart! Och jag som flitig instagrammare och amatör på stajling och fotografering suger gladeligen i mig alla goda råd och tips om dessa färdigheter och konstarter!

De flesta arrangemangen känns….ganska enkla. I positiv bemärkelse, alltså. De får mig att tro att även jag kan fixa dem. Snygga, roliga arrangemang av växtdelar av olika slag, som man hittar i trädgården och i naturen. Snygga, inspirerande bilder med konstnärlig touch som gör att man gärna bara tar fram och bläddrar i boken och njuter av blommorna däri, även om man inte hinner eller har lust att pyssla själv. Hade gärna haft lite mer utförliga och längre texter. De är korta, koncisa, med fokus på tips, men jag hade gärna fått veta lite mer om växterna och materialen.

I Studion fotograferades man av Minna om man först iklätt sig peruk och accessoarer. Vilket jag inte gjorde, men väl trädgårdsjournalisten Lisa Ising med trädgårdsarkitektväninna.

DSC_1519

Och se där, dök ju rosälskaren Anna M Hansson, som har bloggen AnamA! – trädgårdsliv och annat liv – också upp. Vi ”känner vandra” på Facebook, men har aldrig setts IRL, nu gjordes det snabbt upp om besök i varandras trädgårdar.

Text och foto: Åsa. Omslag från förlaget.

Annonser