Körsbärsblomning i Cambridge

I förra veckan var jag på konferens i Cambridge. Var helst jag hamnar på mina resor letar jag upp trädgårdar och parker att besöka. I Cambridge hade jag turen att ha Botaniska Trädgården på gångavstånd från både Bed & Breakfast och konferenslokal.

DSC_1760

Jag frågade vid entrén vad som var på gång och vad man inte fick missa just nu och blev tipsad om narcissängar och körsbärsträd. Återkommer till narcisserna en annan gång.

DSC_1770

Jag fick för mig att de skulle ha en liten samling av olika körsbärsträdsorter, men det var faktiskt bara två träd. Men oj, vad två stora, rosablommande körsbärsträd kan räcka långt!

DSC_1788-01

Det här fantastiska trädet, Prunus yedoensis, hade en form som gjorde att om man ställde sig invid stammen, blev man liksom omfamnad av grenarna. Det bildades en hydda av ljuvligt rosa körsbärsblommor. Och därifrån kunde man så kika ut mot olika håll i trädgården. Hur läckert som helst!

IMG_20160412_102556

DSC_1773

Jag blir bara alldels lycklig av körsbärsblomning! Även om det är en kort period bara, så är den ju så oerhört fantastisk så det är ju värt det ändå, eller hur?

IMG_20160414_200850

Dagen därpå, när jag var på väg att besöka en Tillsammansodling (kommer inlägg om det senare), gick jag förbi de här träden. Längs med en av huvudgatorna i stan, så stod de bara där. Så vansinnigt snygga tillsammans med buxbomshäckarna!

Säger bara det, mer kösrbärsblomning åt folket!

Text: Åsa, Foto: Åsa

 

 

One comment

  1. Sån tur att det fanns tid till lite spontanbesök i Botaniska i Cambridge. Den är jättefin. Har varit där några gånger och den är fin alla årstider. På Järntorget här i Göteborg har man för några år sedan planterat en massa Prunus yedoensis. De ska precis börjat blomma nu. Underbar.
    Hälsning Helene

Kommentera

