En kulen dag, dag, dag.

 

När vinden blåser småsnålt är det gott att smita in i växthuset. Idag ska jag så pumpor och solrosor.

Jag har sått

Longue de Nice, vintersqash. För att den är fantastiskt god att äta med sitt gula kött och den kan förvaras i ett år!

Buttercup, vintersqash. Lättodlad jag använder den som sötpotatis och den är god att grilla.

Vegetable Spaghetti, spagettipumpa. Ny för mig, ska bli kul att se om det går att göra spagetti!

Retzer Gold, nakenfröpumpa. Vill gärna prova om det är lätt att skörda pumpafrön.

Åh, så sist men inte minst

Helianthus annuus, Jättesolros.  Hoppas få riktigt höga, vackra solrosor med massor av frön till fåglarna i höst.

Någon som har odlat dessa sorter och vet mer?

© M Norrby-2465

Jag gör egna  krukor av papper och ett litet växthus av en petflaska. Kanterna dekoreras med washitejp.

© M Norrby-2445

Att bygga ett växthus känns som en väldigt bra investering. Härinne börjar våren tidigare och det känns riktigt bra idag.

© M Norrby-2505

Foto Monika

6 comments

  1. Håller med – har tillbringat hela förmiddagen i växthuset där det varit varmt och skönt. Hunnit både skolat om plantor och tränat yoga. Skulle inte klara mig utan mitt växthus !
    Ha det så gott ! Växthusflaskorna blev jättefina !
    Kram/isa

    • Tack, ja växthus är toppen! Jag är väldigt nöjd med mitt, ett enkelt svart. Sedan kan man ju fixa till det som man vill. Washi gör allt lite snyggare!
      HA en bra dag
      Monika

Kommentera

