Ny Österlenpärla!

DSC_1392

I påskas premiäröppnade en sprillans ny butik på Österlen – Karl Fredrik på Eklaholm. Eklaholm är en gammal gård som ligger i radbyn Hagestad, en by som inte skiftades fullt ut vid lagaskiftet på 1800-talet, utan som faktiskt ser ut som byarna gjorde förr i tiden – tätt i rad, längs byvägen.

DSC_1412

I gårdens gamla lador och stall har floristen och blivande landskapsingenjören Karl Fredrik Gustafsson inrett sin butik med möbler, inredning, presenter och framförallt massor med blommor!

DSC_1399

Jag hade turen att komma dit på Askonsdagen, när Karl Fredrik just varit på Gröntorvet i Köpenhamn och fyllt på med snittblommor, citrusträd och frosttåliga utplanteringsväxter. Och när jag säger fyllt på så menar jag fyllt på till bristningsgränsen!

ranunkler.JPG

Hela gårdsplanen var fylld med tulpaner, påskliljor, ranunkler, och annat färgglatt. Att karln har smak och estetiskt sinne undgick nog ingen – hur snyggt som helst var det! Jag blev alldeles lycklig av att gå runt och njuta av alla blommorna.

tulpanfram.jpg

Tulpanerna var ju inte de allra vanligaste röda, precis, utan papegojvarianter, fransiga, dubbla och i läckra färger.

DSC_1411 (2)

Inne i ladan finns möbler, presenter, snittblommor, inredning mm.

tulpanranna.jpg

Så pimpar man ett gammalt stall….

DSC_1396

Karl Fredrik på Eklaholm har öppet hela sommaren, och även under Valborgshelgen och Kristi himmelfärdshelgen. Är ni på Österlen då, skynda dit – jag lovar att det är värt ett besök! Hemsida: http://karlfredrik.se/

3 comments

  1. Åhh så roligt!! Skall absolut åka dit i sommar på semestern !
    Har träffat Karl Fredrik både på trädgårdsmässan här i Örebro i fjol och antikmässan i Åmmeberg. Båda gångerna med fantastiska montrar så jag kan tänka mig att hans nyöppnande Eklaholm är något väldigt speciellt. Har både en gammal patinerad stol och en liten buddhapojke i trädgården som jag köpt av honom.
    Tack för tipset !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

Kommentera

