Favvogrödan nr 1 – bondbönor!

 

DSC_1908

Min nya favoritgröda är bondbönor. Vansinnigt gott, hela familjens favorit och dessutom lättodlad. Perfekt, eller hur?IMG_20150708_161512

I en gammal Natur och Trädgård från 1998 hittade jag en artikel om bondbönor. ”Bondbönor har inte världens vackraste namn. De är heller inte världens godaste bönor”. Men hallå – var inte det där en oförtjänt negativ inledning? Resten av artikeln ger inte bondbönorna större rättvisa. De är lättodlade, ger stor skörd och jämförs med den där kompisen som alltid ställer upp. Författaren tycker i och för sig att det är okej att äta bondbönor så länge de är färska, men lägger mest energi på att redogöra för hur oätliga de är i konserverad form.

Varför odlar man en gröda som man inte gillar att äta, bara för att den är lättodlad? Mitt viktigaste tips för grönskasodlaren är att odla det man tycker om att äta….

Och i vår familj älskar vi bondbönor och odlar det glatt. Jag började i fjol och något överskott att fundera över om det skulle frysas eller konserveras såg vi inte röken av. Istället måste skålen med nykokta bönor vaktas noga, om det skulle bli något kvar till middagen. Sonen är galen i dem!

Det var på sommaren under lata semesterveckor som vi upptäckte bondbönorna, sonen och jag. Dessförrinnan hade väl jag också blivit inpräntad med att bondbönor var någon tråkig fattigmansmat som man var glad om man slapp. Men så hittade vi en låda fylld med bulliga skidor på Kåsebergaodlingen, en ekologisk grönsaksodling i närheten av vårt sommarhus på Österlen. Vi köpte några nävar, läste på hur de skulle tillagas och satte igång att sprita. Och det är här semester kommer in. Det tar tid att sprita och rensa bondbönor, en sysselsättning som är utmärkt att roa sig med tillsammans med någon på semestern, men som jag helst undviker i vardagsstressen.  Men nu hade vi tid och vi spritade och kokte, och vi skalade och kokte igen. Så hällde vi på en vitlökssmaksatt rapsolja och pressad citron, samt flingsalt. Och åt och njöt, sagolikt gott! –att jag skulle odla föll mig ännu inte in. Jag fick för mig att det krävdes stora ytor för att det skulle bli någon skörd att tala om.

P1011386

När jag besökte Sarah Raven’s köksträdgård i södra England (väldigt nära Sissinghurst) tänkte jag genast om. Vill du läsa mer om Sarah’s trädgård finns mitt inlägg om den här! Där växte bondbönor med superfräcka svartvita blommor i rader och jag bestämde jag mig för att testa.

För OM jag inte skulle få några bönor att skörda eller för få att göra något av, så är ju blommorna så vansinnigt snygga att man kan njuta av dem i alla fall! Framförallt om man också väljer några sorter med röda och lila blommor!

DSC_1904-01

Jag köpte också med mig Sarah’s bok ”The Great Vegetable Plot”. Den har snabbt blivit min favoritbok för grönsaksodling, med en suverän mix av odling, användning och recept. Hon utgår liksom från vad man äter och därifrån kommer med oldingstipsen. Här läste jag att bondbönor växer bra i kallt väder, så man kan gärna så dem tidigt på våren, eller till och med redan på senhösten.

DSC_1912-01Därför började jag direkt med att förodla bondbönorna i februari, och kunde sätta ut stora, fina plantor i mitten av april. Skördade gjorde vi från slutet på juni och nästan hela juli.

DSC_1913-01

Nu när april just övergått till maj, står åter bondbönsplantor i pallkragar, de första har redan börjat blomma.

20160501_164403-01

Jag har också sått en andra omgång i kruka som står i uterummet och väldigt snart sår jag en tredje omgång direkt ut (vilket man mycket väl kan göra långt tidigare).

Totalt har jag sått 8 sorter i år. Det får bli ett inlägg längre fram med jämförelser mellan sorterna och rapport om hur lång säsongen blir.

Text och foto: Åsa

Kommentera

