Ny älsklingbok

ramslok

Jag skrev här för inte så länge sedan att min absoluta favoritträdgårdsbok var Karin Berglunds Lust och Fägring. Nu har Karin fått konkurrens. Jag har en ny älsklingsträdgårdsbok….

Nämligen, Trädgårdsmästarens Anteckningar av André Strömqvist. André känner ni säkert till från Allt om Trädgårds Handbokssidor. Just dessa hoppar jag alltid över, tycker det är så trist att läsa om saker som behöver göras….jag vill ha vackra bilder på växter att sukta över och trädgårdar att drömma om. Jag hade därför inte några större förväntningar på boken, men blev totalt knockad när jag öppnade den.

omslag

Boken liknar faktiskt ingen annan trädgårdsbok jag sett. Den är just som en anteckningsbok, en trädgårdsmästares privata anteckningsbok. Huruvida anteckningarna är Andrés egna, någon annans, eller någon fiktiv trädgårdsmästare är inte helt klart. Förmodligen det sistnämnda, med inslag av förstnämnda. Visst finns här alla handfasta råd och tips för allehanda trädgårdssysslor, men invirat i just en anteckningsboksform. Ett upplägg som jag gillar skarpt. Jag älskar när man hittar nya former för att förmedla och lära ut saker  och det är just precis vad André gör här. Han lär oss massor med växtkunskap, hur man förökar växter av allehanda slag, hur man tar tillvara och hur man sköter. Men jag märker inte att han lär mig saker, kunskapen smyger sig liksom obemärkt in i hjärnan medan jag tror att jag tjuvkikar i en trädgårdsmästares anteckningsbok…

Boken löper över ett år, kapitlen är årets månader och det börjar inte i januari utan när trädgårdsåret börjar, alltså i mars. Varje månad har en trädgårdsdagbok del, där det kortfattat noteras vad som hänt i trädgården, vad som slagit ut, vad som plockas, vad som klipps och lite annat. Men varje månads kapitel rymmer också fördjupningsavdelningar; flera sidor om narcisser, om nejlikor, om torkning av växter osv.

Uppslag

Det allra bästa med boken är ändå känslan den ger när man tar i den, när man öppnar den, när man bläddrar i den! Så är den också formgiven av Lotta Kuhlhorn. Fotona, som André själv tagit, har precis den rätta trädgårdsmästarkänslan – inget gullegull och puttenutt, utan lite råa, lite mörka och väldigt vackra med sitt förmedlande av en ”jordundernaglarna- känsla”. Vanliga textsidor varvas, inte bara med foton, utan rikligt med illustrationer a la gamla skolplanscher och teckningar från gamla böcker. Här och där ”klistras” en minneslapp in – handskriven eller maskinskriven. Maskinskrivna är förresten dagboksbladen också. Andra sidor ser ut att vara utrivna ur ett gammalt kollegieblock. Och det är ju den här variationen som ger känslan av någons privata, personliga bok där man klistrat in för en själv minnesvärda, viktiga saker i. Visst finns det en risk att det blir rörigt.

Men det blir det inte. Det blir bara alldeles, alldeles underbart! Jag är kär i den här boken! Den ligger tryggt på mitt nattdukbord, och där kommer den att ligga länge, och jag kommer ofta, ofta ta fram och läsa aktuell månads sidor och suga åt mig en massa kunskap och fakta som jag inte trodde mig vilja ha.

Bukett1

Och ofta kommer den fram när det är fikadags. Helt perfekt läsning när man varit ute och promenerat eller grejat i trädgården, blivit frusen, sugen på te och på att få sitta och koppla av.

Text och foto: Åsa

4 comments

  1. Vad kul att läsa! Karin Berglund och André Strömqvist formger just nu varsin offentlig trädgård i Lerum, strax utanför Göteborg. Välkommen på besök i sommar! Mer info finns på Växtrumilerum.se och på gothenburggreenworld.com

Kommentera

