Triss i rabarber

Trädgårdsvärlden är inte alltid rättvis. De senaste veckorna har det florerat en uppsjö av bilder på stora rabarberknippen, rabarberkakor, pajer etc. Och hur sugen blir inte en rabarberälskare på dessa ljuvligheter då? Självklart har jag rabarber i trädgården. Många plantor. Som är pyttesmå, ännu! Ett par centimer höga och lillfingertjocka ungefär. Inte blir det mycket paj på det inte!

När det häromdagen dök upp ett recept på rabarberkladdkaka i mitt flöde stod jag inte ut längre. Så jag slängde ut en fråga i vår lokala trädgårdsgrupp på facebook och undrade om det fannas någon som kunde avvara lite åt mig och det fanns det! Ett rejält knippe kunde jag hämta som räckte både till kladdkaka och rabarberris.

Kladdkakan jag fick upp i mitt flöde innehöll ingen choklad. Kladdkaka utan choklad är väl ingen kladdkaka, så jag letade upp ett annat recept på vit kladdkaka och lade på smälta rabarber. Och det blev väldigt gott! Sötman i den  vita chokladen matchade den syrliga rababern perfekt! Kan varmt rekommenderas. Blev en härligt lyxig vårfika med cappuccino till i uterummet. Recept hittar du längst ner. Till kladdkakefikat bläddrade jag i ”Urban Odling”, av Ulrika Flodin Furås. En perfekt odlingsbok för balkonginnehavaren som fallit för odlingstrenden. Mycket praktiskt och hands-on, både om odling och bygge för balkongen. Dock hade jag trott att Urban Odling skulle sträcka sig längre än till balkong och takterrasser. Jag tänkte mig tillsammansodlingar, kolonier och innergårdar till hyreshus. Tji fick jag, och hade jag läst undertitlen noga hade jag inte behövt känna mig lurad.

Både den fina gröna, blommiga muggen och den vita tallriken har keramiker Maria Lilliegren i Ystad gjort.

Rabarberris lagade min mamma till efterrätt ibland på våren, som omväxling till rabarberkräm. Grundreceptet är på äppelris och jag tror att det är mammas egen variant att ha rabarber i istället. Man kokar grötris i vatten med rabarber, socker och vanilj till en gröt. Serveras ljummet med gräddmjölk. Recept längst ner. I rabarbertid blommar de ursöta italiensk vårstjärnorna, Hyacinthoides italica, som fanns i trädgården när vi flyttade hit. De doftar sagolikt, är vanliga i gamla trädgårdar, men finns av någon underlig anledning sällan till försäljning. Jag tycker väldigt mycket om den och så glad för att den fanns här. Vi hade den i trädgården när jag var liten också och jag kände direkt igen doften när vi kom hit!

knäckigklar

Och så till helgen, i den underbara sommarvärmen växte även mina pluttiga rabarber till sig så att jag kunde skörda några enstaka, ynkliga stjälkar. Min favoritrabarberpaj är en knäckig variant och jag varierade den genom att fylla ut med jordgubbar som jag köpte på torget i stan. Den är superenkel och snabb att göra och vansinnigt smaskig med ett knäckigt havretäcke över rabarbern och jordgubbarna. Recept längst ner.

kladdkaka

Vit kladdkaka med rabarber

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa (jag använde mandelmjöl) en 24 cm stor springform.

Smält 100 gr smör, låt 100 gr vit choklad smälta ner i smöret. Tillsätt 2 dl strösocker, en nypa vaniljpulver, 1 krm salt, 2 ägg och 2 dl vetemjöl. Skär 4 stjälkar rabarber i små bitar, låt smälta i kastrull på svag värme med 1 msk muscovadosocker och en halv pressad lime. Häll smetenformen, fördela rabarberbitarna jämt över. Grädda i 20-25 minuter. Servera med lättvispad grädde.

rabarberris4

Rabarberris

Häll i 1 1/4 dl grötris i en kastrupp med 5-6 dl kokande vatten. Låt koka15 min. Tillsätt 4-5 hg rabarber, skuren i små bitar tillsammans med 1 krm vaniljpulver och 1 dl strösocker. Låt koka tills rabarbern är mjuk. Servera md grädde och mjölk. Det blir ganska syrligt, som jag vill ha det, men är man mer för sött kanske det behövs lite mer socker i. Kan också sötas i efterhand.

DSC_2341

Knäckig rabarber- och jordgubbspaj

Sätt ugnen på 200 grader. Sköjs, rensa och halvera 250 gr jordgubbar. Skär 250 gr rabarber i 2 sm stora bitar.Lägg frukten i en pajform. Blanda 2dl havregryn, 1 1/2 dl socker, 1 dl vetemjöl, 3/4 dl mandelmjöl, 1/2 tsk bakpulver och en nypa vaniljpulver i en skål. Låt 125 gr smör smälta på spisen tillsammans med 1/2 dl vispgrädde och 1/dl ljus sirap. Häll i havreblandningen och rör om ordentligt. Bred smeten över rabarbern och jordgubbarna. Grädda i 40-50 minuter. Servera med glass eller grädde.

DSC_2348

 

7 comments

  1. Oj, vad gott det ser ut! Synd att mina rabarber bara har tittat fram genom jordtäcket än! Det kommer nog ta en stund till jag kan prova din triss 😦 … Men sen! Mums❣

  2. Härligt, härligt, härligt OCH vackra bilder. Jag lånar recepten!
    Vi grävde bort den gamla stora rabarberplantan eftersom platsen skulle användas på annat sätt. Jag köpte en ny planta och planterade på ett nytt ställe. Förra året skördade jag ingen rabarber alls men så…i fredags skulle jag gör en efterrätt med rabarber. TVI, USCH o FY. Torr, seg och konstig var den nya. Vilken sort ska man plantera och hur vill den ha det? Man kan inte vara utan rabarber, det är helt rätt, Åsa!

  3. Hej! Har testat kladdkakan med rabarber.. Men något är det som inte stämmer.. är det tillvägagångssättet som inte stämmer eller någon ingrediens? tiden? har snart haft inne den i 50 min och den villl inte ens hänga ihop:S När du skriver ”Skär 4 stjälkar rabarber i små bitar, låt smälta i kastrull på svag värme med 1 msk muscovadosocker och en halv pressad lime.” Menar du att bara sockret ska smälta eller att rabarbern ska bli mjuk också?

    • Hej Tanja! Jag lät rabarbern bli mjuk också, men det tror jag inte spelar någon roll. Kanske mängden rabarber? Inser att 4 stjälkar rabarber är lite otydligt… I början på maj är de ganska små….Kanske tog du mycket mer rabarber än jag? Hur gick det?

      • Ah, jo det blev väldigt mycket rabarber, hehe. Kanske skulle låtit dem bli mer mjuka innan med så de inte ”safta av sig” i själva kakan.

        Hade inne den i nästan en timme sen gav jag upp och åt den ändå;) . Den blev iaf god ! 😀

Kommentera

