Pop-up uteplats för vila och omskolning

Glöm inte pauserna! Det är lätt att så här års fastna i alla måsten i trädgården – skola om, vattna, så nytt, rensa ogräs….

Men stopp stopp! Åtminstone jag behöver ibland någon som säger åt mig att sitta ner en stund och bara titta ut över trädgården.

_MG_9255

Insupa tulpanblomningen, njuta av äppelblomsdoften, dricka nåt kallt…Och låta redskap och småkrukor vila i solen ett tag.

_MG_9095

Det kan vara bra att fixa till en snabb liten uteplats, bara för mig. En plats med utsikt just över trädgårdens bästa just nu….som jag kan flytta till nya ställen en annan dag…En ”pop-up”- uteplats.

_MG_9336

En enkel uteplats där för en vilopaus i solen eller skuggan är lätt att fixa. Det behövs inte mycket, en udda stol och ett litet bord, en hylla till några fina blommor gör susen!  Just under äppelträdet är perfekt för pop-up uteplatsen. De skira, blommiga grenarna silar solstrålarna och ger ett behagligt ljus och lite lagom med skugga. Ochså doftar det och surrar så härligt!

En enhetlig färgskala, som här vitt – som lugnar efter en hektiska arbetsdag.

I krukorna runt stolen är det härligt med kryddväxter. Köper man exempelvis salvia, mynta och citronmeliss i mataffär eller i handelsträdgård mår de bäst av att flytta till större kruka med ny, fin jord så fort som möjligt.

Ja men sedan är det bara att slå sig ner och koppla av. Slumra till lite. Lyssna på fågelsång och grannens gräsklippare…

 

Text: Åsa, Foto: Monika

 

 

One comment

  1. Härliga bilder! Och jag älskar det där som inte är så prydligt utan just så som på dina bilder – levande. Igår kväll stod jag och funderade å hur jag skulle göra en liten plats för vila och pyssel under äppelträdet vid växthuset. Nu fick jag inspiration, tack!
    Kram Eva

Kommentera

