Morgonrunda med gröna blad och geum

Åh, vad jag njuter av att kunna gå ut i trädgården på morgonen och plocka in gröna blad till min frukostsmoothie!

DSC_2788-01

Brukar göra min smoothie nästan i sömnen….pressa en apelsin, tina några bär, skära ner en liten bit banan…..Men varition förnöjer eller hur? När man har rabarberdricka på G på en stol i köket bara MÅSTE man ju ta denna istället för apelsinen. Jo, där är socker i drickan, och jag har aldrig tillsatt socker i min smoothie, men gjorde ett undantag. Den är inte alls så söt som saft så det får vara ok. Hade ingen banan, men väl en för mig ny sorts melon, Snowball. Stor som en vattenmelon och helt vit och fast i köttet och ganska söt. Fick bli några bitar av den för att ge lite fasthet i konsistensen. Spenat från trädgården (den hade sått sig själv i pallkragen) och ett par kvistar mynta. Och jordgubbar förstås – från frysen.

DSC_2796-01

Otroligt friskt och gott blev det! Kunde inte låta bli att plocka in en bukett humleblomster när jag ändå var ute. Jomen det är ju verkligen en del av tjusningen med den där morgonrundan. Blommorna som man bara inte kan låta bli att plocka in några av. De här köpte jag när vi gjorde ett växtporträtt om Geum till Allt om Trädgård för ett par år sedan. Nu piggar de upp min morgonstund i härliga, karamelliga färger – rosarött, orange, gult, aprikos….Visst är de härliga?

DSC_2803-01

DSC_2933-01

Himla bra växter är de, blommar länge och står länge, länge i vas! Vårt växtporträtt publicerades vid den här tiden förra året, så har ni kvar gamla tidningar är det bara att plocka fram och läsa igen!

Text och foto: Åsa

DSC_0140

 

Kommentera

