Åbergs i gråväder…

DSC_2638-01

Österlen… Sol. Kritvit sandstrand. Uppfriskande dopp. Svett. Rapsfält. Drillande lärkor. Just det. Glömde….Regn. Blåst. Blåst och mera blåst…Men Smultronställena. De riktiga smultronställena, de är som allra allra mysigast i regnet och blåsten!

Åbergs Trädgård utanför Ystad ÄR fantastiskt i alla väder!

DSC_2642-01

Då får man utforska den fuktiga, sköna, läiga värmen i de olika växthusen, och läet under taket där denna ljuvliga klematis klättrar!

DSC_2629-01

Och blommorna i visningsträdgården står ju där ändå….här är den härliga vedlunden med en liten ”bäck” av blåflox.

DSC_2648

MEN – även om fikat är förträffligt på Åbergs, går det faktiskt inte upp mot Olov Viktors nån mil därifrån. De har espressomaskin. Det har de inte på Åbergs….

DSC_2654-01

Och så har de en sagloik utsikt som jag ÄLSKAR jag att sitta och titta ut på genom de gamla stallfönsterna! Jag har nog inte hittat någon miljö som har så avkopplande effekt på mig som denna. Man blir alldels lugn i själen!

DSC_2653-01

Det är bara att konstatera – Österlen ÄR vackert i alla väder!

DSC_2689-01

Lite hann jag få med mig från Åbergs. Kålplantor bland annat. Det här ska bli en lila kålrabbi. Och några luktärtsplantor. För jag har inte hunnit så luktärtor i år, så det får bli Åbergsplantor där istället!

Text och foto: Åsa

 

One comment

  1. Vi besöker alltid Olof Viktors varje sommar – älskar att sitta i deras trädgård på baksidan och njuta av förföriska kräftstjärtsmackor och citronpaj. Fantastiskt ställe !!!
    Jag har inte heller hunnit så luktärter – tänkte göra det i dag.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

Kommentera

