Mojito-smoothie

Äntligen dags för svenska jordgubbar! Visserligen har jag haft frysta, svenska hela vintern, men färska – det är något annat det!

Smoothie dricker jag nästan varje morgon och under vår, sommar och höst försöker jag använda så mycket färskt och egenodlat som möjligt. Någon vidare jordgubbsodlare är jag nu inte, så det blir köpta, men som sagt färska!

Australe2

En riktig lyxsmarrig smoothie blir jordgubbsvarianten med mojitosmak. Det vill säga med mynta och lime som extra smaksättning. Bästa myntan är marockansk mynta, tycker jag. Jag pressar en apelsin och en halv lime, slänger i en näve jordgubbar, ett par kvistar mynta och en kvarts banan. Just det, och så gröna blad förstås. Eller röda som de blev idag. Första spenatomgången är över, mangolden har inte blivit tillräckligt stor, men sallat finns det gott om. Supernöjd i år är jag med sorten ‘Australe’, som ger gigantiska blad! Sparrisen bredvid bladet i bild är en normalstor, köpt sparris.

Australe 4DSC_3467

Vackra, milda och supergoda. Både i sallaten och i smoothien!

Australe1

Har sju plantor och jag plockar till sallat och till smoothie typ varannan dag, bara de största bladen.

Australe3

När jag ändå var ute och plockade mynta tog jag in lite och piffade upp mitt jasminte med. Jag älskar att dricka grönt jasminte på morgonen. Bäst är de små pärlorna som öppnar upp sig i vattnet. Men det är inte alltid de går att få tag på och nu för tiden kan man faktsikt hitta jasminte på påse. Lite tråkigare är det allt och då passar det superbra att smaksätta med lite mynta. Till te väljer jag gärna andra sorter av mynta också, de som har lite hårdare blad och lite skarpare smak. Muggen med citroner har Maria Lilliegren gjort.

 

Text och foto: Åsa

One comment

  1. Fina tips du ger! På sommaren blir det inte så ofta smoothies för min del, det har bara blivit så, men jag äter det gröna direkt från landet eller från en superfin sommarbutik nära mig. När jag besökte butiken idag höll ägaren på att göra iordning rödbetor till personalens lunch, där skulle jag vilja jobba!
    Vintertid blir det smoothies minst en gång om dagen och jag övergår mer och mer till gröna smoothies, förut var det nästan enbart frukter.
    Kram Eva

Kommentera

