Cottagegarden a la Helsingborg

Förra helgen gick Trädgårdsrundan i Nordvästra Skåne av stapeln. Det är faktiskt helt otroligt vad många fina trädgårdar det finns på ett så litet geografiskt område! Jag lyckades klämma in en tur på lördagen och en på söndagen, mitt bland studentfirande, examensfester, klassfester och annat. Jag börjar bakifrån, och visar den allra sista trädgården jag besökte på söndageftermiddagen. När jag egentligen hade tänkt åka hem och insåg att jag faktiskt hade en hel kvart över! Nog kan man klämma in en trädgård till på 15 minuter om man hittar en längs vägen. Carinas trädgård låg lämpligt till i lilla byn Påarp, utanför Helsingborg.

Paarp3Det här är vad som mötte mig när jag klev in i trädgården! Såna här blomsterhav blir jag bara så glad av! Pioner, fingeborgsblommor och riddarsporrar blandat med salvior, kungsljus och liljeknoppar. På andra sidan gången från denna stora cottage-garden-rabatt låg växthuset i grönt, som effektfull bakgrund till blomstren.

Paarp4

Bortanför växthus och perennrabatt har Carina sin köksträdgård.

DSC_3385-01

Jag gillar det där med hur perennrabatterna smälter ihop med grönsaksodlingarna…

Paarp2

Visst blir potatisen en fin grön fond åt alunrotsblommorna och astillben.

Paarp7

Lite lugnare färgskala i hörnet bort mot stora gräsmattan.

Paarp6

Och se där, inte bara ett växthus, utan två.

Paarp5

Kan man annat än älska fingerborgsblommor?

Paarp8

Det mesta av trädgården var samlat till delen med växthus, perenrabatt och köksträdgård. Bredvid låg en stor gräsmatta med uteplatser och sist på tomten låg huset, lite för sig själv. Längs ena sidan av huset, ut mot vägen fanns också en trädgårdssnutt med gräsmatta, dubbelhäck och denna avlånga perennrabatt i mustig färgskala. Rätt härligt med rött ändå.

Text och foto: Åsa

 

 

2 comments

  1. Vill bara tacka för fina bilder och fin text på min trädgård. Roligt att man tycker om nin trädgård.
    Mvh
    Carina Stålhamamr

Kommentera

