Så, skörda och så vidare…

Såningssäsongen är lång! Än varar den i allra högsta grad. Sallaten som som förodlades i mars är antingen uppäten (förhoppningsvis av oss själva, och inte av sniglarna) eller allt för tjockbladig och besk vid det här laget. Nu har jag sått fjärde omgången sallat. Första omgången ‘Australe’ har vi ätit upp. Den var en höjdare, så jag sådde en omgång till idag. ‘Red cos’ är tjock och besk och har gjort sitt, men ‘Little Gem Dazzle’ är fortfarande krispig och ganska mild och kommer med nya blad. En andra omgång har jag nyligen börjat skörda av och en tredje står på tillväxt och kan nog skolas om om ett par veckor. Jag insåg att jag bara sått röd sallat hittills, så idag petade jag ner några frön av den gröna romansallaten ‘Pinares’ också.

DSC_3556-01

Testar att så kålrabbi så här sent också, det är ju så himla gott! Spär på med en omgång basilika ‘Mammoth’ till, lite dill, salladssenap och blåklint. Brukar ni har salladssenap? Om inte – sätt igång att så! Den mest lättodlade grönsak man kan tänka sig! Kryddigt god att piffa upp blandsallden med och dessutom snygg. Enda nackdelen är att den går i blom ganska snabbt, så det är bra att så i flera omgångar. Det finns många olika sorter, som främst varierar i utseende.

DSC_3567-01

Sorten ‘Red Frills’ har jag haft i flera år. Den frösår sig glatt på egen hand, dyker upp lite varstans och förgyller såväl odlingslådor, rabatter, som lunchsalladen.

DSC_3565-01

På tillväxt,redo för omskolning om nån vecka står salladssenapen ‘Wasabi’, pak choi, spenat, mer sallat, salladslök, broccoli och ny omgång tagetes.

DSC_3522-01

Samtidigt som såningssäsongen fortfarande är i full gång har skördesäsongen så smått trampats igång. Sallat och basilika har jag plockat några veckor, men häromdagen fick jag till första skördelunchen. Bondbönor, färskpotatis och så sallat till det.Hur gott som helst. En första squash skivades ner i salladen med några strån salladslök och basilika av olika slag.

DSC_3571

Och kolla kolla, en squash till är på väg! Får ge den några dagar till….

DSC_3572

Ärtorna börjar också komma fram, men de är för få för att göra annat med än att plocka och knapra i sig….

DSC_3573

Jag varvar grönsakerna med mycket blommor i lådorna. De flesta blommor kommer igång in i juli och står sen ofta långt in på hösten. Men den här tagetesen var en riktig snabbis! Började blomma i början av juni redan. ‘Alumia Vanilla Cream’ heter den.

DSC_3575-01

Persiljan får följa med i salladen. Både den och tagetesen har haft tur med ont om sniglar den här torra säsongen.De brukar vara rena godiset för mördarsniglar annars.

DSC_3579-01

Basilikorna har jag också plockat av en hel del redan. Fem sorter har jag sått i år. ‘Red Genovese’ är den helmörka, ‘Dark Opal’, den fläckiga och ‘Mamooth’ den stora gröna. Den lilla framaför ‘Mamooth’ är vaniljbasilika, en udda sort, med väldigt kryddig smak.Jag sådde den senare än de andra och har inte använt den så mycket, passar nog bäst att lagas till. Storfavoriten är den vänstra, citronbasilika. Hur god som helst som smaksättning i sallder, smoothie, såser etc.

 

Text och foto: Åsa

 

Kommentera

