En drottning bland trädgårdar

För ett par veckor sedan tog jag med vår trädgårdsgrupp till Annettes otroligt välgenomtänkta, vackra och supermysiga trädgård utanför Lund. Vi jobbade både på ekologihuset, Annette och jag, hon som avdelningssekreterare på en avdelning och jag som forskare på en annan avdelning. Hon var en av de första riktiga trädgårdsentusiaster jag lärde känna och hon har en av de vackraste, härligaste trädgårdar jag besökt. Vi har gjort flera reportage hos henne genom åren, men här kommer några bilder från senaste besöket med trädgårdsgruppen.

Anette2

Det speciella med Annettes trädgård tycker jag är att hon kombinerar en fantastisk estetik med stort växtintresse och kunnande. Hon har med andra ord många ovanliga, utsökt vackra växter, som placerats in på ett genomtänkt sätt i trädgården.

DSC_3431-01

DSC_3433-01På så sätt kommer varje växt verkligen till sin rätt. Den röda stjärnflockan ‘Hadspen Blood’ till exempel. Exempelvis tillsammans med orientalisk vallmo.

DSC_3416-01

Från tidigare besök har jag fått med mig både stjärnflockan, den här blå funkian och en fin alunrot.

DSC_3438-01

Vet inte hur många gånger jag hört Annette säga ”Jag ska ta bort irisarna, de blir så fula”. Och när jag sen frågar om hon ska vara med på en irisbeställning från Frankrike, så visst ska hon det och så kryssas det i några nya ändå…

DSC_3429-01

Den fd köksträdgården, nu prydnadsträdgård i annat stuk än den stora delen framför huset.

IMG_20160612_210410

Sommarbuddleja, Buddleja alternifolia, har jag inspirerats av hos Annette och satt två gånger. Båda har dött. men hos Annette växer den och frodas! Jag bara älskar det här hängande växtsättet!

DSC_3424-01

Bra sätt att hantera ett gammalt träd som lämnat in…låt Alchemyst-rosen svinga sig uppför stammen.

DSC_3440-01

Även om Annette inte sitter så mycket i trädgården måste man ju ha nånstans att inta måltiderna, eller hur?

DSC_3439-01

Vill ni se mer från Annettes trädgård, så kolla in Maria på Almbackens blogginlägg från samma besök! Vi har sett heelt olika saker, hon och jag!

http://www.almbacken.se/2016/06/en-av-de-finaste-tradgardar-jag-sett.html

Klickar du in dig på Trädgårdsfröjds Facebookinlägg från samma trädgård några dagar senare, får du trädgården sedd genom ett tredje par ögon…

Text och foto: Åsa

2 comments

Kommentera

