Regnig dag

Hu vad det regnar idag! Inget läge för trädgårdsfix här inte. Inte heller för att sitta ute och dricka sitt kaffe eller te i solstolen. Nej, det får bli fikapaus i uterummet. Istället för att sniffa på rosorna tar jag och planerar för min och vännernas kommande trädgårdsresa till England.

DSC_0005-01

Vi är fyra tjejer som tänker åka till sydöstra England i mitten av september. Två tidigare trädgårdsresor har vi gjort tillsammans. Nu har vi siktat in oss på Beth Chatto’s trädgård, ett nytt besök på Great Dixter och några till däremellan. Och det är just de där ”däremellan” jag läser på om….

DSC_0009-01

Det är jag som planerar resorna, letar trädgårdar, kollar öppettider, körsträckor, fikamöjligheter osv. Bra att ha lite böcker till hands…

Det är den danska ”En haverejse til Sydengland” av Hans Peder Christiansen och den svenska ”Engelska Trädgårdar” av Ann Larås. Det är bra att ha ett par olika. De täcker upp olika trädgårdar, beskriver dem på olika sätt och täcker lite olika geografiska regioner. På en tidigare resa har jag köpt den tjocka ”Gardens of teh National Trust” av Stephen Lacey. National Trust är en organisation som äger och förvaltar mängder med gamla hus i England. Flera av deras objekt har också fina trädgårdar. Sissinghurst ägs exempelvis av National Trust. Här kan man hitta fina trädgårdar som kanske inte är så stora och välkända som dem som tas upp i rena trädgårdsguideböcker. Och är man historiskt intresserad och tycker det är kul att besöka husen också är boken en riktig klippa. I maj/juni varje år ger tidningen ”Gardener’s World”, som finns att köpa i Sverige, ut en stor guide med öppna trädgårdar tillsammans med ett kort som ger 2 för 1-rabatt på inträdet. Vi är fyra personer, köper två tidningar så har vi snabbt betalt tidningskostnaden med rabatten.

DSC_0022-01

Lite blomster måste man ha på fikabordet och jag smet ut medan det duggade och tog in några William Shakespeare-rosor och matchade med limegul daggkåpa och borstnejlikor i samma färg som rosen. William Shakespeare är en Austin-ros, himla läcker färg i mitt tycke! Jag köpte den för några år sedan när jag inte alls hade någon plats för fler rosor och petade ner den lite undangömt där det var för lite sol och en björk som tar det mesta vattnet. Tillfälligt bara….Den står så klart kvar, är hur stor som helst och blommar glatt hela sommaren och hösten. Kan ju inte flytta på den då heller…

DSC_0023-01

Borstnejlikor är ett måste hos mig, tycker de är helt ljuvliga! Klassas som tvååriga, men jag skulle föredra att kalla dem kortlivade perenner. Klipper man av blommorna (och det gör man ju gärna så man kan njuta av dem i vas) lever plantorna längre har jag hört. Men de är ju tvååriga så tillvida att de blommar året efter sådd. NU är jättebra tid att så för blomning nästa år!

Mugg och vas har Maria Liligren i Ystad gjort

Text och foto: Åsa

Kommentera

